Skala ocen
Zdane:
|
Niezdane:
|
Pierwszy rok nauki skoncentrowany jest wokół zdobycia standardowej wiedzy magicznej i poznania szkoły oraz funkcjonujących w nim zasad, dlatego w Ilvermorny uczniowie kształcą się z zakresu przedmiotów podstawowych oraz z obowiązkowego kursu latania na miotle. W każdym kolejnym roku uczeń ma prawo wybrać dodatkowe przedmioty, nie może jednak pominąć zajęć podstawowych, ani przekroczyć limitu prowadzonych zajęć w danym roku.
Limity przedmiotów
- I rok: zajęcia podstawowe + obowiązkowy kurs latania na miotle
- II-IV rok: zajęcia podstawowe + 2 dodatkowe przedmioty
- V rok: zajęcia podstawowe + opcjonalny kurs + 2 dodatkowe przedmioty
- VI rok: zajęcia podstawowe + 4 dodatkowe przedmioty + opcjonalny kurs (w tym za dodatkowe uważa się również kontynuowanie podstawowych)
- VII rok: zajęcia podstawowe + 4 dodatkowe przedmioty + opcjonalny kurs (w tym za dodatkowe uważa się również kontynuowanie podstawowych)
Zajęcia podstawowe
- I-V rok: astronomia, czarobotanika, eliksiry, historia magii, obrona magiczna, transmutacja, zaklęcia i uroki
- VI-VII rok: czarobotanika, obrona magiczna, transmutacja
Przedmioty dodatkowe można dowolnie zmieniać w każdym roku akademickim, najczęściej jednak uczniowie Ilvermorny kontynuują z roku na rok te same przedmioty z racji tego, że stopień zaawansowania zwiększa się wraz z kolejnym semestrem, a brak nadążania za materiałem grozi oblaniem przedmiotu. W przypadku oblania jednego lub więcej przedmiotów, uczeń nie uzyskuje promocji do kolejnej klasy (tj. pozostaje na drugi rok w tej samej klasie).
W szkole funkcjonuje stanowisko Guwernanta – jest to osoba, która w trakcie roku akademickiego podejmuje indywidualne zajęcia z potrzebującymi tego uczniami, aby nadrobić ich ewentualne braki i pomóc im w promocji do kolejnej klasy. Guwernanci udzielają korepetycji z maksymalnie trzech wybranych przez siebie dziedzin nauki (zawsze tych samych), do których posiadają kompetencje. Sami wybierają również ilość osób, którą przyjmą do siebie na naukę w danym roku akademickim, w zależności od zapotrzebowania uczniów i własnych sił przerobowych. Jeżeli uczeń potrzebuje pomocy z różnych dziedzin, a jeden Guwernant nie jest w stanie udzielić mu wystarczającej pomocy, uczeń ma prawo dobrać kolejnego Guwernanta (maksymalnie na jednego ucznia przypada dwóch Guwernantów).
Zajęcia podstawowe
Astronomia | Nauka obejmuje poznanie nazw gwiazd i ruchów planet. Umożliwia również pracę jako nawigator w żegludze magicznej i ułatwia rozeznanie w terenie dla poszukiwaczy przygód. Przedmiot ten jest obowiązkowy w pierwszych pięciu latach nauki, następnie może zostać wybrany jako przedmiot dodatkowy na ostatnie dwa lata. |
---|---|
Czarobotanika | Nauka o magicznych roślinach oraz grzybach. Uczy sposobów pielęgnacji konkretnych roślin, ich magicznych właściwości oraz do czego można wykorzystać je w praktyce. Różni się nieco od zielarstwa tym, że obejmuje także rozumienie korelacji pomiędzy magią roślin, a przyczyną zmian w środowisku, co ułatwia np. stawianie barier ochronnych, bazujących na naturalnych osłonach. Wiele roślin jest używanych w sztuce warzenia eliksirów, a także w uzdrawianiu. W połączeniu z eliksirami umożliwia tworzenie nowych trucizn i odtrutek. Ilvermorny kładzie na nią wyjątkowy nacisk, dlatego nauczana jest we wszystkich latach. |
Eliksiry | Przedmiot obejmuje poznanie zasad dotyczących warzenia eliksirów oraz praktyczną naukę ich przygotowywania. Szczególnie przydatny w pracy uzdrowiciela przy tworzeniu antidotum, choć w większości przypadków jest to praca odtwórcza. To także kluczowa baza wiedzy do studiowania wyżej zaawansowanej, pokrewnej formy przedmiotu, alchemii. Uczniowie uczęszczają na przedmiot obowiązkowo w klasach I-V, a w klasach VI-VII przedmiot ten może zostać wybrany jako dodatkowy i skupia się już wtedy nie tylko na warzeniu, ale również na alchemii. W połączeniu z czarobotaniką umożliwia tworzenie nowych trucizn i odtrutek. |
Historia magii | Omawia historię czarodziejów oraz poszerza ogólną wiedzę magów o świecie czarodziejskim i panujących w nim zasad, czy zwyczajów. Szczególnie uwielbiany przez czarodziejów z rodzin niemagicznych ze względu na ułatwienie asymilacji i poznanie tradycji magów. To jeden z przedmiotów, na których rzadko używa się magii. Nauka trwa od pierwszego do piątego roku, z możliwością kontynuowania nauki na VI i VII roku jako przedmiot dodatkowy. Kluczowy przedmiot dla przyszłych teoretyków magii, historyków i kulturoznawców. |
Obrona magiczna | Nauka obrony przed ciemnymi mocami i czarnomagicznymi zaklęciami. Do obowiązkowego punktu programu należy również obrona przed stworzeniami i nauka pojedynkowania się, która ma na celu oswoić uczniów z rzucaniem zaklęć oraz przygotować uczniów do ewentualnych spotkań z niebezpiecznymi, magicznymi stworzeniami, które czasem lubią pojawiać się na skraju zamku, szczególnie w Ogrodach Ilvermorny. Jest to przedmiot obowiązkowy we wszystkich latach, stanowi również niezbędną wiedzę dla Aurorów, poszukiwaczy przygód, czy specjalistów od zwierząt magicznych. |
Transmutacja | Jeden z najtrudniejszych do opanowania przedmiotów. Polega na umiejętności zmiany kształtów oraz właściwości przedmiotów, zwierząt czy ludzi. Jest również kluczową bazą wiedzy dla animagów i alchemików. Obejmuje także wyczarowywanie rzeczy z powietrza, sprawianie, że rzeczy znikają lub zamieniają się miejscami. Przedmiot ten ograniczony jest przez pięć wyjątków zawartych w Prawach Gampa (opisane poniżej i częściowo dopisane na potrzeby bloga). |
Zaklęcia i uroki | Zajęcia koncentrują się głównie na praktyce. Polegają na rzucaniu podstawowych zaklęć i uroków, które są podstawą świata czarodziejów. W skład nauczania wchodzą najczęściej zaklęcia użytkowe, czasem również pomniejsze zaklęcia ofensywne i defensywne, na które nie zawsze starcza czasu podczas zajęć z obrony magicznej. Uczniowie uczą się również o istocie zaklęć wyprzedzających i przeciwzaklęć. Zajęcia prowadzone są w klasach I-V. Tylko studenci z wysokim poziomem mogą kontynuować naukę zaklęć w następnych klasach. |
Prawo Gampa
Prawo obowiązujące w czarodziejskim świecie dotyczące elementarnej transmutacji. Istnieje od niego pięć podstawowych wyjątków:- Jedzenie: Nie można stworzyć jedzenia z niczego, a można je jedynie transmutować, wezwać do siebie, jeśli się wie, gdzie się znajduje albo zwiększyć jego ilość, jeżeli ma się go już trochę. Pomimo że jedzenia nie da się wyczarować, to jednak można to zrobić z jadalnymi cieczami takimi jak sos, albo woda.
- Nieboszczyk: Pomimo tego, że transmutacja obejmuje zamianę przedmiotu z nieożywionego w ożywiony, nie istnieje legalna metoda transmutacji, umożliwiająca ożywienie umarłej osoby. Praktyka ta jest zakazana i nazywana Nekromancją. Często się nie udaje lub prawie zawsze daje negatywne skutki.
- Żywioły: Istnieje sposób na zmianę stanu skupienia w danym przedmiocie (np. zmiana wody w lód) lub zamianę formy obiektu (np. zamiana drewna na wióry), natomiast panowanie nad żywiołami i zamiana całościowa żywiołu lub jego właściwości nie jest możliwa, np. zamiana ognia w lód, ponieważ natura nie ugina się tak łatwo czarom. Zgodnie z tą zasadą nie można również czarować w próżni (bo jego cechą jest brak jakichkolwiek właściwości naturalnych).
- Metale szlachetne: Metale szlachetne, w tym pieniądze wykonane ze stopów różnych metali, nie poddają się transmutacji, a jeśli tak, to nauka nie zna sposobu na trwałe utrzymanie efektu i efekt takiej transmutacji szybko zanika.
- Ponowna transmutacja: Obiekt martwy całościowo przetransmutowany nie może ulec ponownej transmutacji (grozi to jego całkowitym roszczepieniem). Przeciwieństwem tego i niejako wyjątkiem jest animagia, gdzie człowiek może dowolnie przemieniać się w zwierzę i wracać do poprzedniej formy ludzkiej.
Zajęcia dodatkowe
Arkany niemagii | Odpowiednik mugoloznastwa ze zmienioną nazwą ze względu na to, że w Ameryce częstszym określeniem na „mugoli” jest słowo „niemag”. Przedmiot opowiada o zwyczajach codziennych niemagów, ich stylu życia i sposobach na radzenie sobie bez magii. Obejmuje m.in. poznanie tajników elektryczności i innych wynalazków. Przygotowuje również do życia w zasymilowanym środowisku (w zmieszaniu z niemagami), co w przypadku Ameryki Północnej jest coraz częstszą praktyką. |
---|---|
Magia rytualna | Zajęcia przyjmują formę głównie praktyczną, podczas których uczniowie uczą się przeprowadzania rytuałów, stawiania barier ochronnych i tworzenia kadzideł o lekkich magicznych właściwościach, wspomagających urodę czarodziejów lub poprawiających nastrój i relaksujących. W połączeniu z wytwórstwem magicznym, umożliwia tworzenie zaklętych amuletów i artefaktów. |
Magiczne zabezpieczenia | Skupia się na zdobyciu wiedzy z zakresu pułapek i alarmów, tworzeniu pieczęci magicznych, a także na łamaniu zaklęć. Umożliwia drogę do pracy m.in. w bankach i placówkach magicznych, jako łamacz klątw, archeolog i odkrywca. W połączeniu z numerologią otwiera pracę jako inżynier, czy wynalazca magiczny. |
Magizoologia | Obejmuje głównie wiedzę na temat magicznych stworzeń, opiekę nad nimi oraz ogólną wiedzę potrzebną do wykonywania zawodu w rezerwatach magicznych, jako opiekun zwierząt, hodowca lub jako specjalista od danego gatunku, np. smokolog. W połączeniu z uzdrowicielstwem umożliwia pracę przy leczeniu magicznych stworzeń. |
Numerologia | Numerologia w Ilvermorny pojmowana jest znacznie szerzej – jako nauka o magicznych właściwościach liczb, ale również wiedza na temat funkcjonowania magii i jej kwintesencji. Mniej natomiast skupia się na wróżeniu. Poznanie dogłębnych tajników numerologii umożliwia tworzenie własnych zaklęć oraz pracę jako: naukowiec, teoretyk magii, czy badacz. W połączeniu z magicznymi zabezpieczeniami otwiera pracę jako inżynier i wynalazca magiczny. |
Starożytne Runy | Zajęcia są typowo teoretyczne i obejmują szeroko rozumianą naukę odczytywania magicznych run, zarówno plemion amerykańskich, jak i np. run słowiańskich, czy celtyckich. Ułatwia także odczyt staromagicznych języków i symboli magicznych (np. naściennych) nieznanych mugolom. Jest to podstawowa wiedza dla osób, które w przyszłości chciałyby zostać archeologiem, bądź tłumaczem pradawnych języków. |
Sztuki magiczne | Obejmują literaturę, muzykę, czy nauki teatralne i plastyczne, poszerzone są jednak o kontekst magiczny, w tym poznanie zaklętych przedmiotów wspierających artystów oraz sposoby ich wykorzystania do rozwijania talentu. Uczniowie, którzy chcą tworzyć sztuki piękne, m.in. obrazy i fotografie magiczne, albo Ci, którzy planują w przyszłości zostać aktorem, bądź piosenkarzem sceny magicznej, chętnie wybierają ten przedmiot do swojej puli. To na tym przedmiocie kształci się również przyszłych redaktorów i literatów. |
Uzdrowicielstwo | Przedmiotem nauki jest zdobycie wiedzy magicznej z zakresu uzdrawiania za pomocą zaklęć, uroków, a także ziół i eliksirów. Nie obejmuje jednak tworzenia eliksirów, a jedynie ich rozpoznawanie. Otwiera drogę do pracy w szpitalach magicznych lub jako znachor, czy opiekun ludzi. W połączeniu z magizoologią umożliwia pracę przy leczeniu magicznych stworzeń. |
Wróżbiarstwo | Koncentruje się na zdobyciu wiedzy za pomocą różnych metod wróżbiarskich lub wspiera potencjał magiczny u jasnowidzów. Umożliwia pracę jako wróżka. Najbardziej uzdolnieni czarodzieje mogą liczyć na etat w najwyższych urzędach, jako szanowani wieszczowie. W połączeniu z wytwórstwem magicznym umożliwia tworzenie skomplikowanych narzędzi wspierających magię, takich jak myślodsiewnia, czy horkruksy (praktyka horkruksów jest zakazana). |
Wytwórstwo magiczne | Koncentruje się na zajęciach praktycznych z zakresu wytwarzania przedmiotów magicznych, m.in. róźdżek, mioteł, ubrań, biżuterii i innych. Nauka umożliwia zdobycie elementarnej wiedzy na temat materiałów magicznych, ich łączenia i sposobu działania, a także umożliwia rozpoznawanie i klasyfikowanie rdzeni magicznych. W połączeniu z magią rytualną, umożliwia tworzenie zaklętych amuletów i artefaktów, a w zestawieniu z wróżbiarstwem tworzenie skomplikowanych narzędzi wspierających magię, takich jak myślodsiewnia, czy horkruksy (praktyka horkruksów jest zakazana). |
Kursy jednorazowe
Kursy trwają jeden semestr i odbywają się w pierwszym semestrze danego roku. Zakończone są egzaminem końcowym. Po zdanym egzaminie uczeń uzyskuje certyfikat.Terminarz kursów
- Latanie na miotle (I rok), kurs obowiązkowy
- Zaklęcia niewerbalne (V rok), kurs opcjonalny
- Magia bezróżdżkowa* (VI rok), kurs opcjonalny
- Teleportacja (VII rok), kurs opcjonalny
*Uczniowie pochodzący z plemion znają magię bezróżdżkową i nie muszą uczyć się jej w szkole, dodatkowo mogą znać ją już od III roku nauki. Aby zostać wpisanym na listę uczniów znających tę umiejętność, należy zgłosić prośbę o jej wpisanie pod zakładką Administracji.
Kalendarz szkolny
Terminarz dni wolnych w Ilvermorny jest podobny do amerykańskiego systemu. Magowie dzielą rok szkolny na dwa semestry: jesienno-zimowy i wiosenno-letni. W okresie pomajowym trwa natomiast dłuższa przerwa letnia (wakacje). Najważniejsze dni i święta uwzględniono poniżej. Inne, pomniejsze dni wolne (jeśli się pojawią) będą uwzględniane na bieżąco na fabule.Semestr jesienno-zimowy (14 września-8 stycznia)
- 14 września – Pierwszy dzień szkoły
- 20-24 listopada – Przerwa świąteczna (Święto Dziękczynienia)
- 21 grudnia-8 stycznia – Przerwa zimowa (Boże Narodzenie, Nowy Rok)
Semestr wiosenno-letni (9 stycznia-23 maja)
- 11-15 marca – Przerwa wiosenna
- 23 maja – Ostatni dzień szkoły