W tym temacie znajdziesz wszystkie uroczystości i tradycje szkolne, a także terminarz szkolnych wycieczek i innych form inauguracji, takich jak bale czy spotkania sportowe. Tutaj również znajdują się informacje na temat konkursów i aktywności szkoły.
Uroczystości:
Rozpoczęcie Roku i Ceremonia Przydziału
ROZPOCZĘCIE ROKU
Przyjazd uczniów do szkoły na rozpoczęcie roku jest inny dla pierwszaków, inny dla klas II-VII ze względu na Ceremonię Przydziału. Wydarzenie to dla pierwszorocznych rozpoczyna się jeszcze przed oficjalnym przybyciem za mury szkoły.
Jedyna droga do zamku wiedzie od Gaju Klonowego w mugolskim miasteczku Adams (punkt zbiórki pierwszaków z charakterystycznym, kamiennym mostem, zawieszonym nad rzeką Hoosic), a kolejno przez magiczną wioskę Caldwell u samego zbocza góry Greylock. Kręta ścieżka przez las i góry kończy się pod bramą wjazdową do zamku.
Uczniowie pierwszych klas mają obowiązek stawić się dowolnym środkiem transportu na moście w Gaju Klonowym. Zazwyczaj rodzice dzieci wykupują świstoklika w Dzielnicy Leprokonusa*, aby ten wysłał dziecko od razu bezpiecznie na most. Stamtąd uczniowie dzieleni są na grupy przez pracowników szkoły i zostają przewiezieni eleganckimi karocami do miasteczka Caldwell.
Dyrekcja dokłada wszelkich starań, aby miasteczko było pięknie oświetlone – co roku zostaje ustrojone majestatycznymi, iluminacyjnymi dekoracjami, które zapierają dech w piersiach. W miasteczku uczniowie witani są z kolei oklaskami przez jego mieszkańców. Ci zawsze cieszą się z przybycia nowych uczniów (tym bardziej, że to pierwszoroczni zapewniają im najczęściej największe zyski handlowe podczas wycieczek szkolnych). Następnie uczniowie przebywają karocą dalszą drogę aż pod bramę wjazdową do zamku.
Każda karoca zatrzymuje się pod bramą, wypuszcza uczniów i magicznie znika. Uczniowie zebrani na Dziedzińcu Założyciela przechodzą przez kolejny etap – Ceremonię Przydziału.
Aby nie zakłócać Ceremonii Przydziału, ani nie tworzyć zamieszania w miasteczku Caldwell, czarodzieje II-VII roku przybywają do szkoły transportem magicznym. W wakacje każdy uczeń dostaje sowią pocztą list z informacją o godzinie rozpoczęcia roku szkolnego z dołączoną specjalną pieczęcią magiczną. Jest to zaklęte zaproszenie, które umożliwia jednorazowe skorzystanie z sieci Fiuu. Po wypowiedzeniu słów „Ilvermorny” sieć Fiuu transportuje ucznia przez specjalny kominek umieszczony w rogu dziedzińca, bezpośrednio na ów dziedziniec górny. Żaden mag bez pieczęci nie dostanie się na dziedziniec, co ma uchronić przed niepowołanymi gośćmi.
*Amerykański odpowiednik Ulicy Pokątnej. Najczęstszy punkt zakupów wśród magów, których dzieci uczęszczają do Ilvermorny. Dzielnica została założona przez handlarzy i rzemieślników irlandzkich, przybyłych licznie do Stanów Zjednoczonych już od 1776 roku. Wzięła swoją nazwę od irlandzkiego, magicznego stworzenia humanoidalnego – Leprokonusa (Klaurikrona). Dziś dzielnica zrzesza zarówno handlarzy irlandzkich, jak i amerykańskich.
CEREMONIA PRZYDZIAŁU
Uczniowie pierwszego roku podczas rozpoczęcia roku szkolnego zajmują dziedziniec dolny, tzw. Dziedziniec Założycieli, który pomijając cztery olbrzymie drewniane rzeźby reprezentujące domy: Rogaty Wąż, Wampus, Gromoptak i Pukwudgie, jest pusty. Reszta uczniów zostaje przetransportowana siecią Fiuu na balkon dziedzińca górnego, z którego widać Ceremonię Przydziału pierwszaków. A więc podczas, gdy uczniowie klas II-VII przyglądają się wydarzeniom z balkonu na wysokości, nowi uczniowie wypełniają dziedziniec dolny, a następnie kolejno wyczytywani przez Dyrektora Szkoły, stają na symbolu węzła gordyjskiego umieszczonego na środku kamiennej podłogi, otoczonego Rzeźbami Przydziału. Ta rzeźba, która zareaguje na ucznia, wyraża chęć przyjęcia ucznia do swojego Domu. Rzadkością jest, by zareagowała więcej niż jedna rzeżba. Spośród tych rzeźb, które zareagowały, Uczeń ma jednak prawo wybrać swój Dom.
REAKCJE RZEŹB
- Rogaty Wąż – klejnoty na łuskach zaczynają świecić
- Gromoptak – porusza kamiennymi skrzydłami
- Wampus – podnosi łeb i wydobywa z siebie ryk
- Pukwudgie – wznosi wysoko łuk ze strzałą
Uczniowie klas II-VII po Ceremonii Przydziału udają się do Sali Wspólnej, natomiast pierwszoroczni zostają odprowadzeni przez Prefekta Domu do Sali Wyboru Różdżki, gdzie wybierają różdżkę (lub różdżka wybiera ich). Do 1965 roku to szkoła zaopatrywała wszystkich uczniów w różdżki i żadnemu dziecku nie pozwalano na posiadanie różdżki przed przybyciem do Ilvermorny. Różdżki zgodnie z Prawem Rappaport musiały również pozostać w Ilvermorny na czas wakacji i dopiero po ukończeniu przez ucznia siedemnastego roku życia, mógł on legalnie zabrać różdżkę poza teren szkoły. Aktualnie prawo to zostało uchylone, a niektórzy uczniowie wybierają różdżkę przed przybyciem do szkoły i jedynie przesyłają ją do Dyrekcji, by w dniu rozpoczęcia nauki, uczeń odebrał ją z Sali Wyboru Różdżki. Pozostali, najczęściej mugolaki lub wielbiciele różdżek Stewarda, trzymają się tradycji i pozwalają, by to szkoła zaopatrywała ucznia w różdżkę.
Na tym rekrutacja się kończy. Uczniowie kierują się wraz z Prefektem Domu do Sali Wspólnej, gdzie w tym czasie przebywa już reszta uczniów. Pierwszoroczni, witani przez resztę uczniów, siadają do stołu swojego domu.
Bal Wiosenny
PRZEBIEG BALU
Cechą charakterystyczną tego wydarzenia jest fakt, iż odbywa się ono na świeżym powietrzu w ogrodach Ilvermorny, gdzie wyznaczone są strefy taneczne i pogawędkowe (ze stołami szwedzkimi i mniejszymi stoliczkami koktajlowymi), dla uczniów lubujących się w towarzyskich rozmowach. Przekąski podczas tej uroczystości to głównie fingerfoods oraz wymyślne drinki bezalkoholowe. Wśród nich zdarzają się eliksiry magiczne, wpływające na nastrój (rozweselające, zwiększające sympatię/otwartość itp.). Uczniowie tego dnia, po przygotowaniu się do balu, są przewożeni spod szkoły karocami do ogrodów Ilvermorny, poczynając od najmłodszych roczników, co zwykle dla wszystkich uczniów trwa około pół godziny. Bal przypomina dworskie wydarzenie ze strojnymi kreacjami, muzyką i eleganckimi dekoracjami.
POKAZ ORISZY
W trakcie Balu Wiosennego Gromoptak Orisza (więcej o niej w zakładce: Opis szkoły >> Maskotka Szkoły), od lat urządza dla uczniów pokaz wyładowań elektrycznych nad Stawem Gromotnym, co manifestuje się jako jasne pręgi i kolorowe światła, często podkręcone przez dyrekcję magicznymi iluminacjami, by stworzyć wyjątkowy klimat, przypominający połączenie burzy i zorzy polarnej. Pokaz ten odbywa się o północy za zgodą wszelkich urzędów magicznych. Po zakończeniu pokazu, kończy się również bal, a uczniowie powracają do szkoły i rozchodzą się do swoich dormitoriów.
Tradycje i atrakcje:
Jarmark Świąteczny
PRZEBIEG JARMARKU
Jarmark odbywa się w ogrodach Ilvermorny w okresie przedświątecznym w zasadzie przez cały grudniowy okres. Ogrody są wtedy pięknie oświetlone i pełne bożonarodzeniowych akcentów. Pukwudgie z Ilvermorny trzymają pieczę nad tym, by na stoiskach świątecznych, wystawionych w ogrodach po całej długości ścieżek, nie zabrakło gorącej czekolady, pysznych zimowych przekąsek, świątecznych gadżetów i wszelkich atrakcji. Jedną z nich jest lodowisko, utworzone ze Stawu Gromotnego. Choć najlepiej radzą sobie na lodowisku uczniowie z niemagicznych rodzin lub półkrwi, magowie czystokrwiści również czerpią rozrywkę z jazdy na lodzie. Co roku 15-ego dnia Jarmarku odbywa się również konkurs lodowych rzeżb magicznych. Uczeń, który wykuje za pomocą różdżki najlepszą rzeżbę, zostaje nagrodzony 100 punktami dla domu. Jarmark jest dostępny dla uczniów codziennie po lekcjach aż do ciszy nocnej do godziny 22:00.
Szkolne wycieczki
MIASTECZKO CALDWELL
Wycieczki szkolne to nic innego jak wyjście poza szkołę do miasteczka Caldwell. Tam uczniowie mogą integrować się wspólnie w gospodzie, odwiedzić sklepy z różnistymi magicznymi przedmiotami oraz spacerować między alejkami miasta, czerpiąc przyjemność ze świeżego powietrza. To również okazja do poznania nowych uczniów lub przybywających czasami do miasteczka magów, których nie brakuje w okolicach Przyczajonego Lasu i Góry Greylock. Miasteczko Caldwell to bowiem idealny przystanek między podróżami dla poszukiwaczy przygód. Dzięki temu w gospodzie uczniowie mają szansę wysłuchać czasem ciekawych, a czasem mrożących krew w żyłach historii.
Zasady wycieczek
- Szkolne wycieczki odbywają się raz w miesiącu.
- Zapisując uczniów do szkoły, rodzice/opiekunowie wyrażają zgodę na wycieczki.
- Wymaganiem do wzięcia udziału w wycieczce są zdane na bieżąco egzaminy.
Wydarzenia sportowe
QUIDDITCH I QUODPOT
W trakcie roku szkolnego odbywa się łącznie 7 meczów Quidditcha i tyle samo meczów Qudpota Mecze odbywają się w dni nauki szkolnej (po lekcjach) średnio co 2 tygodnie naprzemiennie, tj. Quidditch, Quodpot, Quidditch... Uczniowie chętnie przybywają wtedy na stadion i kibicują swoim domom. Pierwsza tura to 6 meczów cząstkowych, odbywających się między każdym z domów. Wygrana drużyna dostaje punkt, a do drugiej finałowej tury dostają się tylko dwie drużyny z największą ilością punktów. W przypadku remisu, decyduje przewaga punktów zliczona ze wszystkich meczów.
TURNIEJ SZACHOWY I GARGULKOWY
W trakcie roku szkolnego raz na rok w okresie zimowym odbywa się Turniej Gargulkowy, a w okresie wiosennym Turniej Szachowy, których zwycięzcy otrzymują po 100 punktów dla domu i wstęp do łaźni prefektów na cały przyszły semestr.
Konkursy międzyszkolne:
Nazwa |
Mistrzostwa Eliksirów Szkół Czarodziejskich |
Szkoły uczestniczące |
- Szkoła Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie (Szkocja)
- Szkoła Magii Mahoutokoro (Japonia)
- Koldovstoretz (Rosja)
- Szkoła Magii Uagadou (Afryka)
- Szkoła Magii i Czarodziejstwa Ilvermorny (USA)
|
Opis |
Konkurs odbywa się w Zaczarowanym Ogrodzie, podczas którego pięć szkół walczy o wygraną. Uczestnicy muszą wykazać się zdolnościami warzenia eliksirów, by przejść przez liczne wyzwania w ogrodzie, np. wielkie węże i trolle. Mistrzostwa są organizowane co siedem lat, od 1407, by uczcić śmierć Quintiny McQuoid, która zginęła przez źle przyrządzone lekarstwo na malarię. Z każdej ze szkół wybiera się dwóch reprezentantów szkoły (chłopaka i dziewczynę), którzy walczą indywidualnie, a więc również rywalizują między sobą. Ostatnie Mistrzostwa miały miejsce w 2023 roku, a kolejne będą w 2030. |
Wymagania |
Ukończone minimum 15 lat |
Nagroda |
Złoty Kociołek |
Znani zwycięzcy |
Hasti Thunderheart (rok szkolny 2023/2024) |
Nazwa |
Magiczny Trójbój lotny |
Szkoły uczestniczące |
- Szkoła Magii Castelobruxo (Brazylia)
- Akademia Magii Beauxbatons (Francja)
- Koldovstoretz (Rosja)
- Szkoła Magii i Czarodziejstwa Ilvermorny (USA)
|
Opis |
To rozległy pod względem ilości uczestników konkurs sportowy, w którym szkoła bierze udział jako jedna drużyna. Trójbój odbywa się co dwa lata od co najmniej 2001 roku, a miejscem rozgrywek naprzemiennie jest każda ze szkół (według listy szkół uczestniczących), co w roku szkolnym 2025/2026 przypada na Ilvermorny. Podczas tego wydarzenia sportowego uczestnicy (po szóstce z każdej szkoły) biorą udział w trzech konkurencjach: Quidditch, Quodpot oraz lot wyścigowy na skrzydlatych koniach z podawanym między zawodnikami kaflem. Za każdą konkurencję zbierają indywidualne i grupowe punkty, podliczane pod koniec konkursu. |
Wymagania |
Umiejętność latania na miotle |
Nagroda |
Puchar Trójboju i 2000 Dragotów dla wygranej szkoły |
Znani zwycięzcy |
- |
Nazwa |
Turniej Jumanji |
Szkoły uczestniczące |
- Instytut Magii Durmstrang (Północna część Europy)
- Szkoła Magii Mahoutokoro (Japonia)
- Szkoła Magii Uagadou (Afryka)
- Szkoła Magii i Czarodziejstwa Ilvermorny (USA)
|
Opis |
Jumanji odbywa się w lata parzyste i bazuje na poruszaniu się pionkami po magicznej planszy, która ma moc przenoszenia graczy do dżungli. Zawodnicy muszą zmagać się z zaklętymi zwierzętami na wzor mugolskich i przeszkodami, aby wydostać się z gry. Pierwszy zawodnik, który swoim pionkiem dojdzie do końca planszy, wygrywa. Szkoły typują po dwóch najbardziej uzdolnionych czarodziejów (bez względu na płeć), by walczyli o wygraną. W 1994 roku gra przypadkiem trafiła w ręce niemagów. Władze magiczne z USA zmuszone były wyczyścić pamięć dziesiątkom niemagów i naprawić miasto Keene, które w wyniku rozpoczęcia gry przez niemagów i jej niezakończenia, zostało zdewastowane. Jeden z nich, mimo czyszczenia pamięci, miał przebłyski wydarzeń, które spisał w formie scenariusza filmowego, zrealizowanego w 1995 roku jako popularny film. |
Wymagania |
Ukończone minimum 15 lat |
Nagroda |
Medal Zwycięzcy Jumanji i wakacyjna wycieczka do Amazonii |
Znani zwycięzcy |
Rowan Ashworth (rok szkolny 2024/2025) |
Ta zakładka będzie sukcesywnie uzupełniana przez Administrację wraz z rozwojem fabuly w trakcie trwania bloga.